Bliv faglig koordinator og støt udviklingen i familieafdelingen på Langeland

dato

Har du styr på lovgivningen indenfor det specialiserede børne- og ungeområde? Og har du bred erfaring fra området således, at du kan understøtte og bidrage til en kontinuerlig udvikling af familieafdelingen? Og vigtigst af alt, er du motiveret for at gøre en forskel for udsatte børn og unge? Hvis ja, så er dette måske jobbet for dig?

Hvem er vi?
Langeland Kommunes familieafdeling er en socialfaglig enhed, som aktuelt består af en leder, 11 socialrådgivere og en faglig koordinator. Vi rykker sammen, hjælper hinanden og har et særligt fokus på psykologisk tryghed. Fællesskabet vægtes højt i enheden, hvilket medarbejderne i afdelingen fornemmer ved sine kollegaers omsorgsfulde opmærksomhed i løbet af arbejdsdagen. Afdelingens værdier er nedfældet i konkrete punkter. Herunder fremstår bl.a. at afdelingen vil være kendt for sin ordentlighed, professionelle tilgang og at have barnet i centrum.

Familieafdelingen hos Langeland Kommune arbejder under barnets lov og med bestemmelserne indenfor børnehandicaprelaterede ydelser. Foruden indsatsområderne for kommunens handleplan for det specialiserede børneområde, samarbejder familieafdelingen med Social- og Boligstyrelsens Task Force-enhed om at sikre kvalitet i sagsbehandlingen. Som led i dette arbejde er det blevet besluttet at understøtte sagsbehandlingen med endnu en faglig koordinator, som du igennem dette stillingsopslag kan ansøge.

Opgaver
Som faglig koordinator i familieafdelingen vil du opleve, at der er lavt til loftet, mulighed for at sætte sit faglige præg samt dygtiggøre sig indenfor området. Du vil indgå i en dynamisk arbejdsplads, hvor du kan være med til at gøre en forskel for både enheden og kommunens børn og unge. Du vil indgå i et fagligt stærkt fællesskab sammen med en anden faglig koordinator, som refererer til en leder med en ledelsesstil karakteriseret af ansvar, tillid og involvering.

Som faglig koordinator i familieafdelingen vil din kerneopgave være at understøtte og bidrage til en kontinuerlig udvikling af den faglige kvalitet i familieafdelingen. Herunder skal du i tæt samarbejde med nærmeste leder, sikre implementering af socialfaglige metoder og kvalitetsstandarder der understøtter sagsbehandlingen. Helt konkret vil din funktionsbeskrivelse kunne indeholde følgende opgaver:

  • Rådgivning og sparring:
    • At yde faglig rådgivning til socialrådgivere i komplekse sager - bl.a. omkring målgruppevurdering og handicapkompenserende ydelser
    • At vejlede i forhold til lovgivning og intern metodisk tilgang til sagsbehandlingen
    • Udarbejde tematiseret ledelsestilsyn og anvende viden derfra til konkret faglig sparring med socialrådgivere
  • Samarbejde med lederen om kvalitetsstandarder:
    • Udvikle og tilpasse fraser, metoder og arbejdsgangsbeskrivelser
    • Indgå i samarbejdet om målrettet formidling til børn- og børnefamilier
    • Indgå i samarbejde om onboarding af nye medarbejdere
    • Indgå i systematisk tilrettelæggelse af sagsskridt for at skabe flow i sagerne
  • Understøtte lederen i at drive, udvikle og koordinere områder og til tider varetage uddelegerede opgaver
  • Samarbejde med familieplejekonsulenten om match og kontrakter
  • Sagsstamme og ad hoc opgaver
    • Varetage en mindre sagsstamme i sager karakteriseret ved høj kompleksitet, offentlig bevågenhed og/eller akut behandling
    • Indgå i samarbejdet med Task Force-forløbet sammen med ledelsen
    • Opgaver relateret til ny lovgivning, tværfagligt samarbejde og andre opgaver på området, som ikke nødvendigvis bærer præg af sagsbehandling
Ovenstående opgaver varetages helt eller delvist af koordinatorfunktionen, som du deler med en anden. Du vil i samarbejde med ledelsen og den anden faglige koordinator være med til at præge opgavefordelingen baseret på erfaring, motivation og faglige kvalifikationer.

Har du den rette profil?
For selvstændigt at kunne varetage sparringsforløbet med afdelingens rådgivere og understøtte den kontinuerlige drift, er det væsentligt at du har en baggrund som socialrådgiver med betydelig erfaring med komplekse sager indenfor det specialiserede børne- og ungeområde. Derudover har vi ingen forventning om, at du kan alt, men følgende vil være en fordel:
  • At du besidder gode samarbejds- og kommunikationsevner - både i skrift og tale
  • At du har erfaring med rådgivning og sparring
  • At du i driften også har blik for økonomi
  • At du er tillidsvækkende, ordentlig og ydmyg i din opgavehåndtering
  • At du brænder for at gøre en reel forskel for de Langelandske børn og unge
  • At du kan arbejde både systematisk og proaktivt
  • At du har erfaring med fagsystemet, DUBU (gerne som superbruger)
Yderligere oplysninger
Du vil referere til lederen af Familieafdelingen, hvori din stilling er forankret. Du vil ikke have personaleansvar. Familieafdelingen er organisatorisk placeret under Borger, Social og Arbejdsmarked, og har adresse på Rådhuset, Fredensvej 1, 5900 Rudkøbing.

Løn- og ansættelsesvilkår følger den gældende overenskomst. Der forventes afholdelse af samtaler i uge 50. Der vil blive indhentet offentlig straffeattest samt børneattest.

Hvis du er interesseret i at høre mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte leder af Familieafdelingen, Lene Marie Stokholm, på telefon 23 28 11 56.

Overvejer du at flytte med jobbet?
I Langeland Kommune skaber vores levende lokalsamfund gode rammer for dig og din families hverdag. Uanset hvor du slår dig ned er der smuk natur, fællesskab, foreningsliv og masser af plads til udfoldelser og oplevelser.

Gå på opdagelse i alt det, Langeland Kommune har at tilbyde dig og din familie på Flyt til Langeland og Strynø.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Langeland Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Langeland Kommune, Fredensvej 1, 5900 Rudkøbing

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 01-12-2024;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6145492

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet